KONTROLA ZASAD PRZESTRZEGANIA SEGREGACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH

Szanowni Państwo, Mieszkańcy Gminy Miączyn

Wójt Gminy Miączyn informuje, że zostaną przeprowadzone kontrole dotyczące zasad przestrzegania segregacji odpadów komunalnych. Kontrole odbywać się będą losowo, bez uprzedniego zawiadomienia.

W pojemnikach na odpady zmieszane nie mogą się znajdować:

  • odpady ze szkła, plastiku, papieru,
  • odpady ulegające biodegradacji (te powinny znajdować się w kompostowniku).

Kontrolą segregacji odpadów zostaną objęci właściciele nieruchomości podlegający gminnemu systemowi gospodarowania odpadami komunalnymi.

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 r. w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dz. U. z 2021 r. poz. 906).

Zgodnie z wyżej wymienionym rozporządzeniem każda gmina ma obowiązek osiągnięcia poziomów recyklingu papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz wdrożenia rozwiązań dotyczących selektywnego zbierania odpadów komunalnych, sankcjonując niewprowadzenie tych rozwiązań. Nieosiągnięcie wymaganego poziomu recyklingu, zgodnie z art. 9z ust. 2 ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 2519 z późn. zm.), prowadzić może do nałożenia na Gminę Miączyn kar pieniężnych przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska za niedotrzymanie wymaganych poziomów recyklingu.

Na koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy bezpośredni wpływ ma ilość odpadów zmieszanych odbieranych od mieszkańców.

Brak osiągnięcia wymaganych poziomów recyklingu doprowadzi do nałożenia na gminę wysokich kar finansowych a w konsekwencji wpłynie bezpośrednio na wzrost opłat pobieranych od mieszkańców.

Urząd Gminy ma ustawowy obowiązek przeprowadzania kontroli właścicieli nieruchomości jednorodzinnych, którzy korzystają ze zwolnienia z tytułu kompostowania odpadów ulegających biodegradacji. Dlatego też kontrole obejmą również te osoby.

Zasady przeprowadzania kontroli:

  • Właściciele nieruchomości mają obowiązek umożliwić dokonanie oględzin.
  • W trakcie kontroli pracownicy będą wykonywać dokumentację fotograficzną kompostowników oraz znajdujących się w nich bioodpadów.

Jeżeli właściciel nieruchomości, który korzysta ze zwolnienia z tytułu kompostowania odpadów ulegających biodegradacji:

  1. nie posiada kompostownika przydomowego lub
  2. nie kompostuje bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym lub
  3. uniemożliwia Wójtowi lub upoważnionej przez niego osobie dokonania oględzin nieruchomości,

Wójt Gminy Miączyn stwierdza w drodze decyzji utratę prawa do zwolnienia z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Utrata zwolnienia następuje od pierwszego dnia miesiąca, w którym stwierdzono wystąpienie co najmniej jednej z wyżej wymienionych przesłanek.

Właściciel nieruchomości nabędzie prawo do skorzystania ponownie ze zwolnienia po upływie 6 miesięcy od wydania ostatecznej decyzji.